Tips och råd

Har du drabbats av utmattningsdepression eller utbrändhet?

För dig som har drabbats av utbrändhet är förmodligen ditt liv och din tillvaro ett enda kaos, du har helt tappat kontrollen på både dig själv, ditt arbete och din omgivning. Man hamnar i en livskris och har sorg för man har förlorat det viktigaste och käraste man har i livet, SIG SJÄLV!

Vanliga symtom kan vara att …

Du orkar inte gå upp på morgonen, inte klä dig, vill inte träffa folk, vågar inte gå och handla, knappt hämta tidningen, kan sitta på en stol hela dagen och inte få kroppen att göra det hjärnan vill, har panikångest, att andas är det som tar mest av din uppmärksamhet då du upplever det som att du måste styra varje andetag själv, du orkar inte ha några ljud omkring dig, kan inte tänka och inte läsa för du har ingen förmåga att förstå vad du läser, du kan inte somna eller så vaknar du av och till hela natten, din kropp värker, i värsta falla kan du inte röra dig eller ta dig ur sängen, du kan inte äta eller svälja, att ta telefonen och ringa känns som att förflytta berg, du gråter av och till utan att veta varför mm

Du har använt alla kroppens reserver och bränt dig på alla plan, fysiskt, känslomässigt, mentalt, kemiskt, psykiskt, andligt och socialt.

Det är oftast en lång väg tillbaka men det går att komma tillbaka till ett fungerande liv med god hälsa igen. Du måste finna dina energikällor igen och fylla på dessa.

Det viktigaste för dig nu är att se till att kroppens alla funktioner kommer i balans och samverkan igen, sömnen, kosten, alla organ och celler får reparera, bygga upp sig på nytt och få ladda om sig igen. Din kropp sprudlar av stresshormoner adrenalin, noradrenalin och kortisol. För att balansera detta så gör saker som utsöndrar lugn-och-ro hormonet Oxytocin. Det utsöndras i mängder vid  bl a massage, när du känner på mjuka sköna föremål och klappar djur .Dra dig undan alla krav, gör dig av med alla förväntningar som alla har på dig, tacka NEJ till saker, delegera och be om hjälp. Var hemma i ensamhet och försök att hitta tillbaka till din egen takt, ta långsamma promenader i skogen, lyssna på lugn avslappningsmusik och ta sköna bad och vårda och pyssla om din kropp. Du behöver hitta hem igen.

Drick mycket vatten, gärna med pressad citron i, för att avgifta levern från gifterna stresshormonerna lämnar efter sig. Försök äta hälsosamt på samma tider varje dag. Då hjälper du kroppens matsmältningssystem att komma i balans och rätt takt igen, så att tarmar och mage kan i lugn och ro börja ta åt sig näring igen för att du ska få ny energi.

När kroppens autonoma nervssystem, det automatiska nervsystemet som styr våra organs funktioner, börjar komma i balans igen så börjar du också så sakta att må bättre.

Undvik också överstimulans av dina sinnen. Ögon, öron, smak, lukt och hud kan vara extremt överkänsliga. Utsätt dig bara för sådant som ger dig energi, får dig att känna välbehag och må bra. Sociala medier ska du begränsa och undvika så mycket som möjligt, det tar enormt mycket energi från din hjärna då den hela tiden måste bearbeta och värdera all information du läser och ser där. Minimera dina intryck och välj med omsorg vad du utsätter din kropp för.

Här är det ingenting som går att forcera, kroppen tar den tid den behöver så hjälp den och ge den de bästa förutsättningar att läka sig själv.

Livet vill dig väl!

Börja lyssna inåt och låt kroppen tala och lyssna med hjärtat. Där inne finner du dig själv igen, sakta men säkert.

När du återhämtat din fysiska kropp är det dags att gå vidare och läka mentalt. Då är hjärnan redo för att ta itu med att tänka om, tänka nytt och börja hantera stressfaktorerna i ditt liv. KBT, kurser om stress och återhämtning, meditation, qigong, yoga är exempel på aktiviteter som kan hjälpa dig vidare i återhämtningsprocessen. Kom ihåg att lågintensiva aktiviteter är bäst för dig. Lugnt och långsamt tempo är det som gäller så du är med dig själv till kropp och själ i allt du gör. I naturen, ibland vid havet,finner du en läkande kraft som inte kan ersättas av något annat.

Din andning är ditt viktigaste redskap för att läka och hitta dig själv igen!

Här finns en bilaga med daglig övning som bör göras regelbundet 2-3 ggr per dag, den första tiden du är hemma. Välgörande och läkande på många olika sätt

Daglig övning

Fortsättning följer…

För mer rådgivning hjälp och stöd i samband med din återhämtning och rehabilitering från utmattningsdepression / utbrändhet, varmt välkommen att boka tid för individuell terapi och rådgivning/vägledning!

Kontakta mig…

Petra Ekman via mail eller telefon, se fliken under ‘våra terapeuter’

Varmt välkommen!