Stresshantering

 

Vad innebär Stress?

Stress drabbar oss av och till hela livet igenom. Olika livsöden, händelser och situationer slår hårdare än andra. Vi kan aldrig skydda oss från stressen men vi kan lära oss olika tekniker och verktyg för att bemöta och hantera allt det jobbiga som det innebär och för med sig när vi tvingas konfrontera det jobbiga.

Problemet vi har idag är att många av oss människor stressar hela tiden som om vi är i kris jämt och ständigt. Det är en enorm belastning för kroppen att hela tiden vara på fullvarv som om man är jagad av en björn dagarna i ända. Hjärtat får slå fort hela tiden, vi måste flåsa alltjämt, hjärnan hinner inte med att tänka efter för att kroppen springer så fort och vi glömmer saker, vi  får svårt att koncentrera oss, ligger sömnlösa om nätterna, blir trötta på dagarna, blir därmed irriterade på allt och alla, hamnar i konflikter, sårar andra fast vi egentligen inte menar illa.

 

Symptom på för hög stressnivå

Vi drabbas av en mängd olika fysiska och psykiska problem när kroppen börjar signalera att den vill sakta ner farten. Högt blodtryck, hudutslag bl a psoriasis eksem, mag och tarmproblem, muskelsmärta, andningsproblem, panikångest, domningar i olika kroppsdelar är bara några symptom som kroppen vill göra dig uppmärksam på. Samtidigt kan du reagera på helt nya sätt i vardagssituationer som t ex plötsligt brusa upp, få raseriutbrott, börja gråta utan anledning, vilja dra dig undan och tappa mål och fokus med din vardag och känna känslor av meningslöshet och tomhet.

Det är dags att ta tag i din livssituation för meningen med livet är nog faktiskt att det ska levas med tacksamhet och glädje mestadels av tiden.

I detta läge kan det vara bra att få hjälp av någon utomstående som kan hjälpa dig att se ditt liv och din tillvaro på ett nytt sätt. Man är oftast själv väldigt blockerad i detta läget och har svårt att se utvägar och möjligheter till nya stigar att välja vandra livet på. Att bli
medveten om kroppen och hur den bör “köras och styras” och att hitta balansen i livet igen brukar bli en värdefull investering och insikt för hälsan framöver.

 

Hjälp att ta hand om din stress – Stresshantering

Vi sätter oss tillsammans och kartlägger hur din situation ser ut. Vi arbetar enligt KBT-modellen, kognitiv beteende terapi. Tanke, känsla och handling är det vi genomgående bygger din nya tillvaro på. Vi utgår efter dina behov och skapar sakta men säkert en väg ur kaotiska situation. Efterhand kommer du märka att din kropp börjar återhämta sig, stressymptomen försvinner och du börjar känna livsglädjen igen.

 

Metoder och verktyg du kommer att lära dig är bl a

  • Andning och avslappning
  • ta tag i olika stressfaktorer d v s det som orsakar din stress
  • skapa en mer hanterbar tillvaro så att du kan återfå kontrollen på situationen
  • mental träning- tänk om, bli medveten om din tankar och hur dessa påverkar din stress
  • hjälp att strukturera och planera din tid
  • ändra inställning, attityder och värderingar
  • Nya vanor, bryta mönster som uppenbart inte varit bra och häslosamma för dig
  • Sätta nya mål med livet
  • och mycket mera…
Så här arbetar vi tillsammans med dig
Vi träffas allt mellan 1-10 gånger,1 eller 1½ tim per tillfälle, allt beroende på ditt behov. Det kan variera om vi ses varje vecka eller varannan och sedan tunnar ut det till var tredje och de sista gångerna 1 gång i månaden.Vi varvar med samtal och konstruktivt arbete, sådant som gör att du kommer vidare, och praktiska övningar så som andning, avslappningsträning, mental träning .
Som sagt varje individ är unik! Målet är att du ska må bra, känna dig trygg med dig själv och bli medveten om hur din kropp fungerar och hur du framöver ska styra den och hantera stressen i ditt liv.
Lär dig att leva livet fullt ut med ro och tillit!  

 

För mer frågor och funderingar välkommen att kontakta 

Petra Ekman eller Cathrin Nilsson